Er is op de automarkt nog nooit zoveel keuze geweest qua modellen, aandrijvingstypes en opties. Daarom was het kiezen van uw nieuwe auto nog nooit zo moeilijk geweest. Nieuw of gebruikt? Benzine of elektrisch? Tussen de nieuwe wetgevingen, ecologische en financiële overwegingen, is het tijd om de balans op te maken van de dilemma's bij het kopen van een nieuwe auto.
Een nieuwe of occasiewagen kopen?
Dit is de eerste grote vraag die we onszelf stellen bij het kopen van een nieuwe auto: moeten we gegarandeerde veiligheid kiezen met een nieuw voertuig? Of kiest u voor een occasiewagen die goedkoper is maar ongetwijfeld meer onderhoud vereist? Elk type wagen heeft zijn voor- en nadelen.
Als u zich laat verleiden tot de aankoop van een nieuwe auto, kies dan voorzichtig uw tijdstip uit. In januari tijdens het Autosalon bijvoorbeeld, of in de zomer wanneer verkopers geneigd zijn om hogere kortingen te geven ter compensatie van de lagere bezoekersaantallen. Tip: verwaarloos onverkochte auto’s van voorgaande jaren niet. Verdelers willen er vanaf raken om plaats te maken voor de vele nieuwe modellen!
Wilt u een nieuwe auto kopen die toegelaten is in grote Belgische steden? Lees dit.
U bent er vast van op de hoogte bepaalde voertuigen niet meer in Brussel mogen rondrijden. Hierbij gaat het om dieselauto's die tussen begin 2001 en begin 2006 werden geregistreerd en benzineauto's die vóór 1 januari 1997 werden geregistreerd. Bovendien wordt er verwacht dat de wetgeving de komende jaren nog verder aangescherpt zal worden.
Opmerkelijk is dat verschillende Vlaamse steden, waaronder Antwerpen en Gent, deze emissiearme zones ook hebben ingevoerd. Wat Wallonië betreft, gaat het in dezelfde richting. Kortom, als u er zeker van wil zijn dat u zowel in de stad als op het platteland kan rijden, is dit misschien wel hét moment om van auto te wisselen.
Benzine, diesel of elektrische auto's ...
Wat te kiezen?
Diesel of benzine? Elektrisch of hybride? Tussen financiële en ecologische overwegingen is het moeilijk om de juiste keuze te maken voor uw nieuwe auto. Nogmaals, het hangt allemaal af van hoe u deze gebruikt.
Auto's op benzine, een goede keuze voor gemiddeld jaarlijks rijden
De tweede meest voorkomende motor in België, de benzinemotor wint vaak terrein ten opzichte van diesel. Deze prettig te besturen voertuigen die goedkoper zijn om te kopen en te onderhouden, genieten ook van lagere gasprijzen. De nadelen: hoog verbruik en snellere motorslijtage. Maar als u een stadsbewoner bent en minder dan 15.000 km per jaar rijdt, is het misschien de moeite waard om uw volgende auto op benzine te kopen.
Diesel, een goede keuze als u veel km reist
Diesel heeft de afgelopen jaren een slecht imago te kampen gehad, met name om milieuredenen. Zelfs als de huidige modellen zijn uitgerust met effectieve verontreinigingssystemen, leiden de beperkingen en de angst voor een verbod in bepaalde steden tot het ineenstorten van de markt.
Moeten we dan stoppen met het kopen van diesel? Niet per se. Zolang u de regel respecteert om in de komende jaren altijd een voertuig van minder dan 9 jaar oud te hebben, kan u nog steeds zonder diesel in het hele land rondrijden.
Het financiële voordeel van diesel neemt echter af naarmate de pompprijzen stijgen. Uiteindelijk blijft deze alleen echt interessant als u veel rijdt. Onder de 40.000 km / jaar is het niet echt winstgevend.
Elektrische voertuigen, het beste voor stadsbewoners
Hoewel hun aantal toeneemt, zijn veel mensen nog steeds terughoudend om een elektrische auto te kopen vanwege hun nog steeds hoge prijs en hun nieuwigheid op de markt. Maar ook, en vooral, vanwege hun beperkte bereik. 90% van de Belgen rijdt echter minder dan 60 km per dag. De actieradius van een elektrisch voertuig (van 150 tot 350 km afhankelijk van het model) is dus voldoende voor de meeste automobilisten. Als u voornamelijk korte afstanden rijdt, is de aanschaf van een elektrische auto een optie om te overwegen.
Hybride: het beste van twee werelden?
Hybride voertuigen combineren een conventionele benzineverbrandingsmotor met elektrische aandrijving, waardoor ze van de ene op de andere kunnen overschakelen als dat nodig is. Ze zijn dus in theorie minder vervuilend dan een auto die op benzine rijdt, terwijl ze tegelijkertijd een veel grotere actieradius hebben dan een 100% elektrisch voertuig.
Aangezien de voordelen en prestaties echter variëren tussen de verschillende soorten hybriden (plug-in, oplaadbaar of niet), betekent de belofte van lage vervuiling niet automatisch dat er sprake is van hybridisatie. Zorg er dus voor dat u goed geïnformeerd bent bij het kiezen van uw nieuwe auto.