Wat doen bij een arbeidsongeval?
- Ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk
- Aangifte van je ongeval bij je werkgever
- Opvolging van je dossier en terugbetaling van je kosten
Je dossier arbeidsongevallen beheren: eenvoudiger dan ooit
Dankzij MyAXA Accident@Work raadpleeg je jouw dossier online, volg je terugbetalingen op en verstuur je documenten naar AXA in enkele klikken.
- Ik kan onmiddellijk weer aan het werk
- Ik moet (tijdelijk) stoppen met werken
Wat doen als je onmiddellijk weer aan het werk kan?
Doe zo snel mogelijk aangifte van je arbeidsongeval bij je werkgever (indien mogelijk, onmiddellijk na het ongeval).
Wie verwittigen bij een arbeidsongeval?
Bij een arbeidsongeval is het niet nodig dat je zelf contact met AXA opneemt. Het is je werkgever of zijn vertegenwoordiger die het ongeval moet aangeven aan de verzekeringsmaatschappij.
Eens je dossier geopend is, verstuurt AXA je een communicatie via brief zodat je jouw dossier online kan opvolgen via MyAXA Accident@Work.
Het is mogelijk dat AXA aanvullende informatie vraagt. Verstuur je documenten via het platform (rubriek 'Mijn Documenten) en vul zo je dossier aan. Je kan ook de status van je verstuurde documenten raadplegen en zien of deze goed ontvangen en reeds behandeld werden door AXA.
Eens je dossier door AXA aanvaard is, dekt AXA de medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval: consultaties bij de huisarts, aankoop van geneesmiddelen … Als je ons deze kosten via het platform bezorgt (rubriek 'Mijn Betalingen') om een terugbetaling te ontvangen, volstaat een kopie van deze kosten en van de getuigschriften van verstrekte hulp en houd je de originele documenten bij.
Als je dossier in afwachting staat van een beslissing van AXA of je dossier werd geweigerd door AXA, dan kan je je gemaakte kosten aan het ziekenfonds bezorgen om een terugbetaling aan te vragen.
Raadpleeg de rubriek ‘Mijn Betalingen’ om de status en de terugbetaling van je kosten eenvoudig te volgen.
Wat doen als je (tijdelijk) moet stoppen met werken?
Doe zo snel mogelijk aangifte van je arbeidsongeval bij je werkgever (indien mogelijk, onmiddellijk na het ongeval).
Wie verwittigen bij een arbeidsongeval?
Bij een arbeidsongeval is het niet nodig dat je zelf contact met AXA opneemt. Het is je werkgever of zijn vertegenwoordiger die het ongeval moet aangeven aan de verzekeringsmaatschappij.
Eens je dossier geopend is, verstuurt AXA je een communicatie via brief zodat je jouw dossier online kan opvolgen via MyAXA Accident@Work.
Het is mogelijk dat AXA aanvullende informatie vraagt. Verstuur je documenten via het platform (rubriek 'Mijn Documenten) en vul zo je dossier aan. Je kan ook de status van je verstuurde documenten raadplegen en zien of deze goed ontvangen en reeds behandeld werden door AXA.
Eens je dossier door AXA aanvaard is, dekt AXA de medische kosten verbonden aan je arbeidsongeval: consultaties bij de huisarts, aankoop van geneesmiddelen … Als je ons deze kosten via het platform bezorgt (rubriek 'Mijn Betalingen') om een terugbetaling te ontvangen, volstaat een kopie van deze kosten en van de getuigschriften van verstrekte hulp en houd je de originele documenten bij.
Als je dossier in afwachting staat van een beslissing van AXA of je dossier werd geweigerd door AXA, dan kan je je gemaakte kosten aan het ziekenfonds bezorgen om een terugbetaling aan te vragen.
Raadpleeg de rubriek ‘Mijn Betalingen’ om de status en de terugbetaling van je kosten eenvoudig te volgen. Ben je langer dan 30 dagen arbeidsongeschikt? Dan zal je hier ook een overzicht van je (salaris)uitkeringen terugvinden.
Afhankelijk van de ernst van je letsels zullen wij je uitnodigen bij een raadsarts voor de opvolging van de medische evolutie van deze letsels. De raadsarts geeft een medisch advies aan AXA. Op basis van dit medisch advies en de andere elementen aanwezig in het dossier zal AXA je de vergoedingen uitkeren waarop je recht hebt in overeenstemming met de wettelijke modaliteiten inzake arbeidsongevallen. Het is mogelijk dat wij je blijven oproepen bij een raadsarts ook al heb je het werk hervat.
Werk je in de publieke sector, dan zal de bevoegde medische dienst de rol van raadsarts opnemen en je werkgever op de hoogte houden.
Hulp nodig of een specifieke vraag?
Op het platform MyAXA Accident@Work vind je heel wat FAQ met een antwoord voor jouw specifieke situatie. Toch nog een andere vraag? Gebruik dan het contactformulier op het platform.
raadpleeg de FAQBeheer je dossier arbeidsongevallen online
Eenvoudig, snel en efficiënt: dankzij MyAXA Accident@Work focus je op wat echt telt, jouw herstel.
Meer weten over MyAXA Accident@Work? Ontdek het in deze video.
MELD JE AANBen je werkgever?
Ben je van plan om een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor je medewerkers?
Ontdek onze oplossingen:
Nog vragen?
Om de status van de terugbetalingen van je dossier Arbeidsongevallen op te volgen, surf naar de rubriek 'Mijn Betalingen' op het platform MyAXA Accident@Work.
Het is van belang om je ongeschiktheidsattesten zowel aan je werkgever als aan je arbeidsongevallenverzekeraar te bezorgen en dit steeds zo snel mogelijk.
Indien je je originele medische kosten aan je ziekenfonds hebt bezorgd, neemt je Arbeidsongevallenverzekering van AXA de terugbetaling van het remgeld op. Stuur ons in dat geval het terugbetalingsattest dat je van je ziekenfonds ontvangt, via het het platform MyAXA Accident@Work. Selecteer daarvoor je dossier op de homepagina en klik op 'Mijn Documenten' om dit document op te laden.
Alle medische en verplaatsingskosten die verband houden met je arbeidsongeval, zijn gedekt door je Arbeidsongevallenverzekering van AXA. Het betreft bijvoorbeeld raadplegingen bij een arts of specialist, apotheekkosten, verplaatsingskosten die rechtstreeks verband houden met je ongeval, kinesitherapiesessies, ziekenhuiskosten, prothesen, enz.
Om een terugbetaling aan te vragen van de kosten die gedekt zijn door je AXA Arbeidsongevallenverzekering, bezorg je ons je attesten van kosten en zorgverstrekkingen via het platform MyAXA Accident@Work. Zodra je ingelogd bent, klik je op 'Mijn Betalingen' en dan op ‘Nieuwe kosten opladen’.
Wij zullen je aanvragen zo snel mogelijk behandelen. Om de status van je terugbetalingen op te volgen, surf naar de rubriek 'Mijn Betalingen' op het platform MyAXA Accident@Work.
Interessant voor jou
Niet helemaal tevreden?
Samen op zoek naar een oplossing
NEEM CONTACT OPHeb je een klacht, vul dan het contactformulier van onze afdeling Customer Protection in. Je krijgt dan onmiddellijk een ontvangstbevestiging met het referentienummer van je klacht. En de naam van onze collega die, in alle neutraliteit, voor jouw dossier zorgt.
Vul het klachtenformulier inOf stuur een brief naar Customer Protection - t.a.v. Wouter Panneel (met de vermelding ‘persoonlijk en vertrouwelijk’) - Troonplein 1 – 1000 Brussel.
Ga je niet akkoord met de door ons voorgestelde oplossing?
Dan kan je terecht bij de Ombudsman van de verzekeringen, de Meeûsplantsoen 35 te 1000 Brussel.