Knal, een ongeval! Eerste vaststelling: je moet je voertuig laten herstellen. Of het nu over een ongeval of een panne gaat, iedereen voelt zich plots geroepen om je ‘goeie raad’ te geven: “Ik had je nochtans zo gezegd om beter op te letten!”, of “Had je nu maar naar mij geluisterd …” Maar nuttige en constructieve commentaar is soms ver te zoeken. Hier geven we je een objectief overzicht van wie moet betalen en wat je te wachten staat na een ongeval.
Je bent in je recht
Een andere automobilist is verantwoordelijk voor het ongeval: dan is het de BA, de (verplichte) Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij, die opdraait voor het vergoeden van je materiële en lichamelijke schade. In de meeste gevallen vergoedt je verzekeraar rechtstreeks - in naam van de verzekeraar van de bestuurder die in fout is - de schade aan je voertuig door toepassing van de RDR-overeenkomst (Règlement Direct/Directe Regeling) die de meeste voertuigverzekeraars onderling verbindt. Na de expertise kies je zelf of je je voertuig al dan niet laat herstellen.
Je bent in fout
Aangezien de BA verplicht is, hoef je je geen zorgen te maken over de materiële of lichamelijke schade die je hebt toegebracht aan derden en/of de inzittenden van je voertuig.
Maar de kosten aan je eigen voertuig zijn niet gedekt als je in fout bent, tenzij je een verzekering van het type omnium hebt. Als je een omnium hebt afgesloten, is het wel mogelijk dat je nog een vrijstelling moet betalen.
Je makelaar is er om jou te helpen
Verwittig bij een ongeval zo snel mogelijk je makelaar. Beter nog: neem als de bliksem contact op met je makelaar om je huidige verzekering te bespreken. Hij kan je meer info geven over de dekkingen, de te verzekeren bedragen en de vrijstellingen die het beste bij jou passen.