Ga naar de hoofdinhoud

Schadegeval woning

Meld je schadegeval woning 

Online

  • Automatische controle van je dekking en je eventuele vrijstelling
  • Keuze van de vergoedingswijze
  • Je makelaar staat je bij 
Doe je aangifte

Via je makelaar

  • Behandelen van je schadegeval en deskundig advies 
  • Controle en verzenden van je online aangifte indien nodig

Vind je makelaar via :

je klantenzone je postcode

De stappen van een woning schadegeval

Brand, waterschade, storm: wat je schadegeval ook is, wij staan aan je zijde. Hieronder een overzicht van de belangrijkste te nemen stappen:

  1. Neem de juiste stappen

    • Neem foto's van zowel het geheel als de details van de schade
      Op basis van de foto's die je hebt genomen vóór de redding, opruiming of schoonmaak van je goederen kan jouw schade sneller geïdentificeerd en geraamd worden.
    • Beperk de verspreiding van schade door zelf maatregelen te nemen of door een beroep te doen op onze bijstandsdiensten (00 32 2 550 05 55).
    • Maak een inventaris van de beschadigde goederen en verzamel de aankoopbewijzen.
    • Bewaar deze zorgvuldig, want er is misschien een expertise nodig.
  2. Meld je schadegeval woning

    • Je schadegeval
    • Bezorg ons een gedetailleerde beschrijving van de schade aan je woning.
    • Stuur, indien mogelijk, de aankoopbewijzen van de beschadigde goederen door (originele facturen, garantiebewijzen of foto's).
    • Aan het einde van je aangifte informeren we je over:
      • het bedrag van je vrijstelling indien van toepassing
      • onze eventuele dekking

    Goed om weten: ben je online begonnen maar ben je niet zeker van je zaak? Stuur je schadeaangifte naar je makelaar, hij kan deze nakijken en naar ons sturen.

  3. Kies je vergoedingswijze

    Naargelang de aard van je schade, bieden we je een vergoeding op basis van facturen/offertes voor reparaties, een contante vergoeding of een reparatie in natura aan.

    Meer info
  4. Volg je dossier op

    • Nadat je het hebt ingediend, wordt je aangifte snel behandeld door onze diensten.
    • Jouw makelaar en jij kunnen de voortgang van je dossier volgen tot deze is afgerond.
  5. En dan? 

    • Naargelang je schade kan een expert je een (video)expertise voorstellen om je schade te evalueren.
      Meer info
    • Jij en je makelaar ontvangen een brief ter bevestiging van onze mogelijke tussenkomst en, indien van toepassing, een gedetailleerde berekening van je vergoeding.

Wat te doen bij

Voor elk schadegeval woning een vergoeding

De expert, je bondgenoot

In sommige gevallen stellen we een expert aan om de schade te beoordelen en je te begeleiden bij het oplossen van je schadegeval woning. Bereid je zo goed mogelijk voor op zijn bezoek.

Is je schadegeval woning niet gedekt?

Surf naar Homecare! Naargelang je behoeften stellen we een lijst herstellers voor (elektriciens, loodgieters, tegelzetters ...) die door ons zijn uitgekozen. Vraag een kostenraming en maak een afspraak in enkele kliks!

HOMECARE

Nog vragen?

Je kan je woningschade online of via je makelaar aangeven. In beide gevallen kan je erop vertrouwen dat we je bijstaan.

De juiste reflexen bij de aangifte van woningschade:

  • maak overzichts- en gedetailleerde foto's van je schade
  • beschrijf de schade aan je woning in detail en zo volledig mogelijk
  • maak een inventaris op van de beschadigde goederen en bewaar deze zorgvuldig, want er is misschien een expertise nodig
  • stuur ons alle nuttige documenten (foto's, aankoopbewijzen van beschadigde goederen, politierapporten, facturen en offertes voor herstellingen, enzovoort)
  • kies je schadevergoedingswijze
    Afhankelijk van de aard van je woningschade kan je kiezen tussen een terugbetaling op basis van de facturen/kostenramingen, een terugbetaling in contanten of een herstelling in natura


Zodra je aangifte is verzonden, kan:

  • een expert worden aangewezen voor een schatting van de schade
  • er nog een vrijstelling van toepassing zijn
  • je de voortgang van je dossier online volgen


De voordelen van een online schadeaangifte woning:

  • snel en eenvoudig
  • onmiddellijke bevestiging van de dekking (in de meeste gevallen)
  • we tonen je eventuele vrijstelling
  • keuze van vergoedingswijzen
  • je makelaar is altijd op de hoogte

Niet zeker van jezelf? Je kan de schadeaangifte naar je makelaar sturen, hij zal ze dan nakijken en naar ons sturen.

  1. Expertiseverslag

    De expert komt namens ons tussenbeide om je schade te beoordelen en, voor zover mogelijk, de oorzaak van de schade vast te stellen. Daartoe stelt hij een expertiseverslag op, waarin hij de verschillende schadegevallen en de respectievelijke bedragen oplijst. Hij zal je de berekeningen duidelijk uitleggen en je uitnodigen om het verslag te ondertekenen.

    Aarzel niet om in geval van twijfel contact op te nemen met de expert, die alle informatie graag met je doorneemt. Hij kan je ook, in samenwerking met jouw makelaar, technisch advies geven en je informeren over de toekomstige stappen van je dossier.

  2. Bevestiging van tussenkomst

    Op basis van het expertiseverslag nemen wij een standpunt in over de dekking van je schade en stellen wij het exacte bedrag van de eventuele vergoeding vast. Soms kan een eigen risico van toepassing zijn. Na betaling ontvang je een brief met de afrekening (met een kopie naar je makelaar).

  3. Uitbetaling

    Het verschuldigde bedrag wordt op je rekening gestort, zodat je met de werkzaamheden kan beginnen of de reeds gemaakte kosten kan terugvorderen als de maatschappij daarmee heeft ingestemd.

    Voor een dossier zonder tussenkomst van derden volgen al deze stappen elkaar zeer snel op. In geval van een natuurramp of uitzonderlijke omstandigheden kan dit langer duren, maar AXA zal in ieder geval alles in het werk stellen om je zo snel mogelijk schadeloos te stellen.

    Aarzel niet om contact op te nemen met je makelaar voor alle informatie omtrent je dossier. Hij geeft altijd uitstekend advies.

Ja, schade door overstroming wordt gedekt door je Brandverzekering en dus hoef jij, in principe, geen beroep te doen op het Rampenfonds.
Als je ervoor gekozen hebt om naast je gebouw ook andere zaken te verzekeren (bijvoorbeeld inboedel zoals je meubels, voorwerpen, … of je tuin), dan zijn ook deze gedekt.

Bovendien kan je ook op je Brandverzekering rekenen voor:

  • herhuisvesting als je woning onbewoonbaar is
  • het beveiligen van je eigendom
  • de kosten voor het schoonmaken, drogen en opruimen van je woning, ongeacht of je deze werkzaamheden zelf uitvoert of door een gespecialiseerd bedrijf laat doen
  • het verlies van je huisdieren
  • is je woning onbewoonbaar, dan is het mogelijk om jou een voorschot te geven op de definitieve schadevergoeding zodat je in je eerste levensbehoeften kan voorzien (kosten voor hygiëneproducten, kleding, …). Je kan dit onmiddellijk vragen tijdens je telefoontje naar AXA Assistance (02 550 05 55).
  • Neem foto’s van de schade
    Neem deze voor het opbergen, opruimen of schoonmaken.
    Idealiter tonen deze foto’s:
    • een overzicht (binnen en buiten) van de schade aan je woning
    • een gedetailleerd overzicht van de schade aan kamers en objecten
    • tot waar het water staat/stond
    • een voor & na van het schoonmaken/opruimen/opbergen
    Jouw foto’s vergemakkelijken onze beoordeling van de schade, daarom raden wij je aan er zoveel mogelijk te nemen.
    Als je bezittingen zijn weggespoeld, maak er dan een lijst van en verzamel - indien mogelijk - je aankoopbewijzen.
  • Bewaar wat je kan redden op een veilige plaats
  • Bewaar, in de mate van het mogelijke, de beschadigde goederen. Vooral de waardevolle voorwerpen want hiervoor is misschien een expertise nodig. Maar ook voor beschadigde goederen die bedorven zijn en/of van weinig waarde, raden wij je aan er een foto van te nemen voor je ze weggooit.
  • Je hoeft niet te wachten op onze expert voor je aan de schoonmaak begint! Probeer zoveel mogelijk, en indien nodig met een waterpomp, het water weg te krijgen. Nadien en gezien deze uitzonderlijke omstandigheden, hoef je niet op onze expert te wachten en mag je zeker al opruimen en schoonmaken. Je verzekering dekt deze onkosten. Je kan hiervoor beroep doen op een professioneel bedrijf of het zelf doen. Kies je voor dit laatste, informeer ons dan over het aantal uren dat je hieraan hebt besteed.
  • Wees voorzichtig met kraantjeswater, het is misschien niet meer drinkbaar. Vraag informatie aan je gemeente.
  • Neem geen onnodige risico's: gebruik geen enkel elektrisch apparaat, stopcontact of de zekeringkast zonder dit na te vragen bij een vakman of je elektriciteitsleverancier.
  • Desinfecteer de kamers, indien nodig, met bleekwater
  • Zorg voor een goede verluchting om de kamers in je huis te laten drogen. Zet ook, indien mogelijk, de verwarming aan. Dit zal de droogtijd inkorten.

Bel AXA Assistance op 02 550 05 55, voor:

  • de organisatie en het ten laste nemen van je herhuisvesting 
  • zodra de situatie dit toelaat en/of je woning weer toegankelijk is: het tijdelijk veilig stellen van je woning en/of bewaren van je geredde goederen

Interessant voor jou