Ga naar de hoofdinhoud
Koppel verhuist naar een nieuwe huurwoning Koppel verhuist naar een nieuwe huurwoning

Blog

Een woning huren: alles wat je moet weten | Blog AXA.be

Top

| 7 min lezen

Een woning huren in België: alles wat je moet weten

In dit artikel

      Op zoek naar een brandverzekering?

      Stel een woonverzekering samen die bij je past. Met dekkingen die rekening houden met wat je écht nodig hebt en met je budget.

      ONTDEK ONZE FORMULES

      Een nieuwe huurovereenkomst betekent dat je enkele belangrijke stappen moet nemen: een huurcontract ondertekenen, een plaatsbeschrijving opvolgen, een huurwaarborg storten, ... En wie is er verantwoordelijk in het geval van schade aan je woning? Volg dit stappenplan om er zeker van te zijn dat je niets vergeet!

      Een woning huren: wat houdt het exact in?

      Er is sprake van huren wanneer een huurder een woning huurt van een eigenaar of verhuurder (ook bekend als de huisbaas) of via een immobiliënkantoor. De huurder kan de woning als tweede of als hoofdverblijf bewonen en er al dan niet zelf gaan wonen. Huren omvat een aantal stappen, zoals

      • de ondertekening van de huurovereenkomst
      • de plaatsbeschrijving bij aanvang en op het einde van de huur
      • de storting en de teruggave van de huurwaarborg
      • de beëindiging van het huurcontract

      En wat met onderverhuur?

      Er is sprake van onderverhuur als de huurder de woning geheel of gedeeltelijk voor een bepaalde periode verhuurt aan een andere persoon (de onderhuurder). Onderverhuur is wettelijk toegelaten zolang de verhuurder er schriftelijk mee instemt en de huurovereenkomst het niet verbiedt.

      De huurovereenkomst: de basisprincipes

      De huurovereenkomst is een juridisch document dat door de huurder en de verhuurder wordt ondertekend. Ze moet het volgende bevatten:

      1. Persoonlijke gegevens van de eigenaar en de huurder
      2. Het adres van de gehuurde woning
      3. De duur van de huurovereenkomst
      4. Het bedrag van de huur en de betalingsvoorwaarden
        Het bedrag van de huur moet over het algemeen op een vaste datum en maandelijks worden betaald. De huur kan op basis van de consumptieprijsindex slechts eenmaal per jaar worden verhoogd. Deze kosten zijn bij wet geregeld en moeten vanaf het begin duidelijk in je contract worden beschreven.
      5. Alle kosten en uitgaven die te maken hebben met de huur
        Zoals kosten voor de gemeenschappelijke delen (elektriciteit, water, verwarming) of makelaarskosten als de woning via een immobiliënkantoor wordt verhuurd.
      6. Beschrijving van het verhuurde eigendom
      7. De procedures voor huurbeëindiging
        Voordat de huurder de woning verlaat, moet hij een opzegtermijn in acht nemen, meestal 3 maanden voor de gewenste vertrekdatum. Deze opzegtermijn kan worden verkort tot één maand voor kortlopende huurcontracten (minder dan 3 jaar).
      8. Het bestaan van een huurwaarborg
        Het bedrag van de waarborg moet worden vermeld, samen met de voorwaarden voor betaling en teruggave.
      9. Specifieke regels en clausules van de huurovereenkomst
        Bijvoorbeeld het beleid op het vlak van huisdieren, het onderhoud van de woning, contacten in geval van herstellingen en het al dan niet verplicht zijn van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

      Als huurder moet je ook een kopie van het huishoudelijk reglement (HR) ontvangen.

      Deze lijst is zeker niet volledig. We raden je aan om alle clausules van je huurovereenkomst zorgvuldig na te lezen en te begrijpen voordat je ze ondertekent.

      De plaatsbeschrijving, een essentieel onderdeel van elke verhuring in België

      Je moet twee plaatsbeschrijvingen invullen: een bij het intrekken in je woning en een bij het verlaten ervan. Dit document beschrijft de staat van de woning en de inrichting ervan, idealiter met foto’s erbij. Het wordt meestal opgesteld door een expert (wiens kosten worden gedeeld door jou en de verhuurder) en moet door alle partijen worden ondertekend. Elke partij krijgt een kopie.

      Sla deze fase niet over, want zo voorkom je geschillen over de staat van de woning wanneer je vertrekt.

      De huurwaarborg

      Deze som geld dient als garantie voor de verhuurder in geval van schade aan de woning.

      Het bedrag komt meestal overeen met 2 maanden huur en wordt gestort op een geblokkeerde rekening op jouw naam.

      Wanneer je de woning verlaat, wordt dit bedrag volledig aan je terugbetaald als er geen schade aan de woning is geconstateerd, of gedeeltelijk terugbetaald als uit de inventarisatie van de inrichting blijkt dat er reparaties moeten worden uitgevoerd waarvoor jij verantwoordelijk bent.

      Zijn er onderhoudswerken nodig aan je huurwoning?

      Grote werken, kleine herstellingen, defecte installatie: wie is er in België verantwoordelijk in het geval van een huurwoning? Laten we meteen ter zake komen:

      • de huisbaas is verantwoordelijk voor herstellingen/renovaties aan de woning.
      • de huurder is verantwoordelijk voor kleiner onderhoud en herstellingswerken die veroorzaakt worden door een normaal gebruik van de woning.

      Moeten er herstellingen aan je huurwoning worden uitgevoerd? Breng dan onmiddellijk je huisbaas op de hoogte.

      Wat moet je doen als je problemen hebt tijdens je huurperiode?

      Als je een geschil hebt met je huisbaas, probeer dit dan, indien mogelijk, altijd in der minne op te lossen en verwijs altijd naar je huurovereenkomst.

      Als je geen akkoord kan vinden, kan de Federale Bemiddelingscommissie je helpen om een bemiddelaar te vinden.

      Heb je een rechtsbijstandverzekering gekoppeld aan je woning? Aarzel dan niet om ze te gebruiken!

      Een huurwoning verzekeren: nuttig of niet?

      De brandverzekering van je huisbaas dekt het gebouw, dat wil zeggen de muren, vloeren, inbouwapparaten en inbouwmeubels (keuken, badkamer enzovoort).

      Als huurder in Vlaanderen en Wallonië ben je wettelijk verplicht om een brandverzekering af te sluiten, tenzij je huisbaas daar schriftelijk vanaf ziet. In Brussel ben je niet verplicht om een brandverzekering af te sluiten, tenzij de huisbaas dat oplegt in het huurcontract.

      In elk geval kan een brandverzekering voor huurders nuttig zijn om:

      • je persoonlijke bezittingen (kleding, elektronica, meubels, …) te beschermen als ze beschadigd raken door een incident (waterschade, brand, …) of gestolen worden (denk aan de optie diefstal!)
      • de schade die je toebrengt aan derden te dekken, in het bijzonder aan je buren (je wasmachine lekt bijvoorbeeld en beschadigt het plafond van de benedenburen)
      • je onderdak te geven als je woning niet langer bewoonbaar is na een schadegeval
      • je bij te staan bij geschillen over je woning (als je over rechtsbijstand beschikt).

      Belangrijk
      Je huurovereenkomst kan vereisen dat je je huurdersaansprakelijkheid dekt (dit is overigens verplicht in Vlaanderen en Wallonië). Deze verzekering dekt de schade die je als huurder aan de woning veroorzaakt en waarvoor je verantwoordelijk wordt gehouden. Deze schade moet gedekt zijn door de verzekering (brand, waterschade enzovoort) om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding.

      We hopen dat ons advies je zal helpen om je snel thuis te voelen in je nieuwe woning. Raadpleeg deze pagina's voor meer informatie over huren in Brusselin Vlaanderen of over de verschillende huurmogelijkheden in Wallonië.

      Op zoek naar een brandverzekering?

      Stel een woonverzekering samen die bij je past. Met dekkingen die rekening houden met wat je écht nodig hebt en met je budget.

      ONTDEK ONZE FORMULES

      DEEL DIT ARTIKEL