Als je je verzekeringscontract wil opzeggen of van verzekeraar wil veranderen, kan je vaak heel wat vragen hebben. Om het je makkelijker te maken, hebben we de belangrijkste info op een rijtje gezet.
Wanneer kan je jouw verzekering opzeggen?
“Ik heb net online een contract ondertekend, maar nu ik er beter over nadenk, zou ik eigenlijk van verzekeraar willen veranderen. Is het al te laat?” “Na mijn schadegeval wil ik naar een andere maatschappij overstappen. Is er een opzegtermijn waar ik rekening mee moet houden?” … Hier zijn enkele antwoorden op je vragen.
Om je contract op te zeggen, zijn er verschillende mogelijkheden:
- minimaal 2 maanden voor de jaarlijkse vervaldatum van je contract want je contract wordt op de vervaldag stilzwijgend verlengd voor een periode van 1 jaar. Bovendien heb je als verzekeringnemer ook de mogelijkheid om – vanaf het tweede jaar van je contract en eender wanneer – je contract op te zeggen. De opzegging gaat dan 2 maanden na de ontvangst van je verzoek in*.
- binnen de 14 kalenderdagen na de ondertekeningsdatum van je op afstand afgesloten contract (bijvoorbeeld via internet).
- als je verzekeraar zijn tarieven wijzigt, heb je – na ontvangst van de brief van je verzekeringsmaatschappij waarin je daarover op de hoogte wordt gebracht – maximaal 3 maanden de tijd om je contract op te zeggen.
- na een schadegeval en na betaling of weigering van betaling van de schadevergoeding, heb je maximaal 1 maand de tijd om op te zeggen.
- bij een aanzienlijke en blijvende vermindering van het risico kan je aan je verzekeraar vragen om je premie te verlagen (bijvoorbeeld: van professioneel naar privégebruik van je voertuig, je kinderen hebben het ouderlijk huis verlaten en beginnen hun eigen leventje, je verhuist van een huis naar een appartement waardoor de te verzekeren waarde lager moet zijn, …). Als er binnen 1 maand geen overeenstemming wordt bereikt over het voorgestelde premiebedrag, kan je je contract opzeggen.
Je verzekering opzeggen: hoe doe je dat?
Je kan je verzekeringscontract opzeggen door:
- een aangetekende zending (per post of elektronisch) naar je verzekeringsmaatschappij te sturen
- de opzeggingsbrief, met ontvangstbevestiging, aan je verzekeringsmaatschappij te overhandigen
- een deurwaarder in te schakelen
Als consument kan je aan je nieuwe verzekeraar of tussenpersoon vragen om in jouw naam de nodige formaliteiten voor de opzegging van het contract uit te voeren.
Vragen of twijfels? Aarzel niet om aan te kloppen bij je makelaar voor:
- advies en hulp om de verzekering te kiezen die het best bij je past
- hulp bij de opzegging van je huidige contract, ongeacht of het via zijn bemiddeling of online werd afgesloten
* Deze nieuwe regels zijn van kracht sinds 1/10/2024. Je verzekeraar mag deze nieuwe bepalingen pas toepassen op de eerste jaarlijkse hernieuwingsdatum na 1/10/2024. Tot dan moet je je contract minstens drie maanden voor de vervaldatum opzeggen. Aarzel niet om vragen te stellen aan je verzekeringstussenpersoon.