Waar zijn de lage-emissiezones (LEZ) in België en welke regels moet je respecteren? Welke auto's mogen nog binnen in Brussel, Gent of Antwerpen? Is diesel echt verboden in bepaalde steden? En hoe zit het met benzinewagens? In deze update beantwoorden we de meest prangende vragen.
Op welke criteria zijn de toegangsregels voor benzine- en dieselauto's gebaseerd?

Een lage-emissiezone (LEZ), aangegeven door specifieke verkeersborden, heeft als doel de meest vervuilende voertuigen uit de stadskern te weren om op die manier een gezondere leefomgeving te creëren voor de bewoners. In een LEZ geldt er 24/7 een verbod voor bepaalde voertuigen.
De beperkingen in de lage-emissiezones zijn gebaseerd op het type brandstof, de categorie van je voertuig en de Euronorm Opent in een nieuw tab. Die vind je op het inschrijvingsbewijs van je voertuig of, voor tweedehandswagens, op de Car-Pass. Niet gevonden? Dan kan je de datum van de eerste inschrijving nemen (ook terug te vinden op je inschrijvingsbewijs of Car-Pass):
geen Euronorm | voor 01/07/1992 |
Euro 1 | tussen 01/07/1992 en 31/12/1996 |
Euro 2 | tussen 01/01/1997 en 31/12/2000 |
Euro 3 | tussen 01/01/2001 en 31/12/2005 |
Euro 4 | tussen 01/01/2006 en 31/12/2010 |
Euro 5 | tussen 01/01/2011 en 31/08/2015 |
Euro 6 | tussen 01/09/2015 en 31/08/2019 |
Euro 6d-TEMP | tussen 01/09/2019 en 31/12/2020 |
Euro 6d | tussen 01/01/2021 en 31/08/2023 |
Euro 6e | tussen 01/09/2023 en 28/11/2027 |
Euro 7 | vanaf 29/11/2027 |
Niets gevonden op je inschrijvingsbewijs of Car-Pass? Probeer het eens op ecoscore.be Opent in een nieuw tab.
Welke auto’s zijn verboden in Brussel?
De Brusselse lage-emissiezone (LEZ) Opent in een nieuw tab omvat het hele Brusselse Hoofdstedelijke Gewest (met andere woorden alle 19 gemeenten). De Ring (R0) en bepaalde toegangswegen naar transitparkings (Kraainem, Stalle, Coovi, …) blijven toegankelijk voor iedereen.
Sinds 1 januari 2022 zijn de toegangsvoorwaarden om in de lage-emissiezone van de hoofdstad te mogen rondrijden, verscherpt. Meer informatie over de verkeersregels in de Brusselse lage-emissiezone vind je hieronder.
Dieselwagens die verboden zijn in Brussel
Dieselwagens met een Euro 5-norm of lager zijn verboden in de Brusselse LEZ.
Opgelet: Op 11 september 2025 heeft het Grondwettelijk Hof een einde gemaakt aan de opschorting van het besluit dat de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest uitstelde tot 2027. Deze beslissing maakt een einde aan het uitstel van twee jaar, waardoor het sinds 11 september 2025 verboden is om nog in de hoofdstad te rijden met bepaalde Euro 5-dieselvoertuigen, Euro 2-benzinevoertuigen en motorfietsen die niet voldoen aan de Euro 3-norm.
Om de overgang voor de betrokken eigenaars te vergemakkelijken, wordt een gedoogperiode ingevoerd: vóór 1 april 2026 worden geen boetes opgelegd.
Vanaf 1 januari 2026 krijgen overtredende bestuurders een waarschuwingsbrief, waarin hen drie maanden extra tijd wordt gegeven om een alternatieve vervoersoplossing te vinden. Na deze periode worden boetes opgelegd.
Bovendien zullen eigenaars die de aankoop van een nieuw voertuig kunnen aantonen, geen boetes krijgen in afwachting van de levering van hun nieuwe auto, op voorwaarde dat de bestelbon uiterlijk op 31 december 2025 is ondertekend.
Benzinewagens die verboden zijn in Brussel
Benzineauto's die onder de Euro 2- en Euro 1-norm vallen of geen Euronorm hebben, zijn ook verboden in Brussel.
Controleer regelmatig de kalender Opent in een nieuw tab om de evolutie van de toegangscriteria tot de LEZ op te volgen.
Mag je voertuig Brussel binnen, maar werd het buiten België ingeschreven? Zorg er dan voor dat je je voertuig registreert Opent in een nieuw tab om een boete van 150 tot 350 euro te vermijden.
Koop een dagpas voor een personenwagen die niet aan de criteria voldoet
Moet je in Brussel zijn, maar mag je auto er niet rijden? Dan kan je ervoor kiezen om een dagpas Opent in een nieuw tab te kopen voor een personenwagen die niet aan de normen voldoet. Die verschaft je voor één dag toegang tot de hele Brusselse LEZ.
Goed om te weten: elke dagpas kost 35 euro. Je kan maximaal 24 dagpassen per kalenderjaar en per voertuig kopen.
Wat als je de Brusselse LEZ binnenrijdt met een voertuig dat niet conform is?
Een netwerk van 353 intelligente camera’s controleert automatisch de nummerplaten van de auto’s. Als je de Brusselse lage-emissiezone binnenrijdt met een voertuig dat verboden is, riskeer je een boete van 350 euro.
Welke auto's zijn in 2025 verboden in Antwerpen?
In Antwerpen mogen de meest vervuilende voertuigen de stad niet meer in: controleer de Euronorm van je voertuig om er zeker van te zijn dat het toegang tot de lage-emissiezone Opent in een nieuw tab heeft. Het hele grondgebied van de stad Antwerpen binnen de ring (R1) is een LEZ, net als een deel van Linkeroever.
Lees meer over de toelatingsvoorwaarden Opent in een nieuw tab.
Auto’s die verboden zijn in Antwerpen: beperkte toegang na aankoop dagpas
Dieselwagens die verboden zijn in Antwerpen
Dieselauto’s met een Euro 3-norm of minder zijn verboden in Antwerpen, tenzij je een LEZ-dagpas Opent in een nieuw tab koopt, die tijdelijk toegang geeft.
Benzinewagens die verboden zijn in Antwerpen
Benzinewagens en wagens op LPG en CNG met een Euro 1-norm of minder zijn ook verboden in Antwerpen. Ze kunnen een vrijstelling krijgen via de aankoop van een dagpas.
Goed om te weten: een dagpas kost 35 euro. Je kan maximaal 12 dagkaarten per kalenderjaar en per nummerplaat kopen.
Toegang tot de LEZ van Antwerpen na de betaling van een toelating
Voor dieselauto’s met een Euro 4-norm moet je een toelating kopen om tijdelijk toegang tot de LEZ van Antwerpen te krijgen. Je kan je aanmelden voor een toelating van een week, een maand, vier maanden of een jaar. Controleer of je in aanmerking komt voor een gewoon tarief, een verlaagd tarief of een verhoogd tarief Opent in een nieuw tab.
Vanaf 2026 zullen dieselauto’s met een Euro 4-norm worden verbannen uit Antwerpen.
Onbeperkte toegang
Op 19 september 2025 besliste de Vlaamse regering dat enkele geplande verstrengingen voor 2026 en 2028 geschrapt worden. Dieselauto’s met een Euro 5-norm of hoger blijven daardoor zonder speciale procedures toegang hebben tot de Antwerpse LEZ. Dat is ook het geval voor benzinewagens en wagens op LPG en CNG met een Euro 2-norm of hoger.
Gratis registratie van je voertuig
Voor bepaalde voertuigen die de stad in mogen, is een registratie nodig (eenmalig en gratis). Deze registratie is nodig om een boete te voorkomen.
Het gaat dan bijvoorbeeld om voertuigen met een buitenlandse nummerplaat die voldoen aan de huidige Euro-normen.
Wat als je de Antwerpse LEZ binnenrijdt met een voertuig dat niet conform is?
Volgens een vastgelegde procedure controleren intelligente camera’s de voertuigen op het grondgebied van de Antwerpse LEZ. Als je de LEZ binnenrijdt met een voertuig dat er niet in mag, riskeer je een boete:
- 1ste overtreding: 150 euro
- 2de overtreding binnen de 12 maanden: 250 euro
- 3de en volgende overtredingen binnen de 12 maanden: 350 euro
Wat zijn de regels in de lage-emissiezone van Gent?
De regels in de Gentse lage-emissiezone Opent in een nieuw tab lijken sterk op die van Antwerpen. De betrokken zone omvat het hele centrum van Gent, dat wil zeggen het gebied binnen de ring (R40).
Welke dieselauto’s zijn verboden in Gent in 2025?
Dieselauto’s met Euro 3-norm of lager zijn verboden in Gent. Ze hebben een dagpas nodig om in de lage-emissiezone te kunnen rijden.
Dieselauto’s met Euro 4-norm hebben toegang tot de zone tegen betaling van een tijdelijke vergunning voor 1 week, 1 maand, 4 maanden of 1 jaar.
Dieselauto’s met Euro 5- en Euro 6-norm of hoger hebben in 2025 gratis toegang tot de Gentse LEZ. Op 19 september 2025 besliste de Vlaamse regering dat dat ook het geval blijft in 2026.
Welke benzinewagens zijn verboden in Gent?
Benzinewagens* met Euro 1-norm of ouder zijn in 2025 verboden in Gent. Ze kunnen wel toegang krijgen met een LEZ-dagpas.
Alle benzinewagens met Euro 2-norm en hoger hebben gratis toegang tot de Gentse LEZ. Ook in 2026 blijft dat het geval.
*LPG / LNG / CNG-voertuigen worden op dezelfde manier behandeld als benzinewagens.
Wat is de prijs van een Gentse LEZ-dagpas?
Een LEZ-dagpas Opent in een nieuw tab kost 35 euro. Je kan maximaal 12 dagpassen per kalenderjaar per voertuig kopen.
Wat als je de Gentse LEZ binnenrijdt met een voertuig dat niet conform is?
Intelligente camera’s controleren de Gentse LEZ. De boete voor niet-toegelaten voertuigen is 150 euro. Ze kan slechts één keer per dag worden opgelegd.
Zijn er uitzonderingen op de toegangsregels?
Check per regio zeker de specifieke voorwaarden voor oldtimers, elektrische voertuigen, voertuigen die gebruikt worden door of voor personen met een beperking enzovoort.
Ontdek hier bijvoorbeeld de beschikbare opties voor de Gentse LEZ Opent in een nieuw tab.
Komen er nog nieuwe zones bij?
Voorlopig verwachten we geen nieuwe LEZ’s in België.
Het Waalse Parlement schrapte ondertussen het plan om van Wallonië één gigantische lage-emissiezone te maken, wat echter niet betekent dat er later geen lokale LEZ ingesteld kan worden.
Is het einde van diesel nabij?
De invoering van deze verkeersbeperkingen wekt de vrees voor een regelrecht verbod op diesel. Maar de LEZ’s sluiten voorlopig enkel de oudste voertuigen uit, die niet meer voldoen aan de huidige milieunormen.
In de agenda’s van verschillende stadsbesturen zien we echter opduiken dat er over enkele jaren in eerste instantie geen dieselmotoren en later ook geen benzinemotoren meer welkom zullen zijn in de LEZ. Rijden we dan allemaal elektrisch? Is dat een haalbare piste? Dat gaan we samen in het oog moeten houden.
Wil je een nieuwe wagen kopen, maar brengen deze nieuwe regels je aan het twijfelen? Lees dan zeker ook ons artikel over de auto van de toekomst.
Bronnen: