Bewustmaking van jongeren om klimaatstress te bestrijden
In dit artikel
“Om de emoties die de klimaatverandering oproept om te buigen en jongeren te mobiliseren, is positieve, actiegerichte voorlichting nodig”, aldus Véronique Siquet van GoodPlanet, partner van AXA Verzekeringen. Dat is het doel van de gratis Climate School Workshops, waarmee GoodPlanet tegen eind 2024 14 000 jongeren wil bereiken.
In mei 2023 heeft IPSOS een enquête gehouden in samenwerking met GoodPlanet, een vzw die zich al 25 jaar inzet voor de bewustmaking omtrent duurzaamheid in scholen. Dit is wat eruit naar voren komt.
GoodPlanet en AXA, 2 partners en 1 ambitie: mobiliseren en klimaatstress tegengaan
Sinds 2021 heeft AXA Belgium haar 3 000 medewerkers opgeleid tot klimaatambassadeurs dankzij de interne Climate School-opleiding.
Workshops voor klimaatbewustmaking: leuk en interactief
De Climate School Workshops startten in 2022 en worden zeer positief onthaald. Hieronder enkele reacties van enthousiaste deelnemers:
De filosofie van GoodPlanet bestaat erin dat de leerlingen enkel zinvolle acties kunnen ondernemen als ze de problematiek goed begrijpen.
“Om de leerlingen te helpen om actie te ondernemen, plannen we klimaatopleidingstrajecten in de scholen”, zegt Jo Van Cauwenberge, Directeur van GoodPlanet Belgium, die ook meer structurele veranderingen voorstelt: duurzame kantines, groenere speelplaatsen, duurzame en veilige verplaatsingen.