Ga naar de hoofdinhoud

Press

AXA Belgium blijft inzetten op preventie met ‘De Grote Verkeersquiz’

Top

AXA Belgium blijft inzetten op preventie met ‘De Grote Verkeersquiz’

In het kader van de ‘Week van de Mobiliteit’ is AXA Belgium reeds voor de 5e maal partner in de nationale onlinewedstrijd ‘De Grote Verkeersquiz’/Le Quiz de la Route. Alle weggebruikers, dus automobilisten, voetgangers, fietsers en speedpedelec-rijders schaven er op een educatieve en leuke manier hun verkeerskennis bij. Als initiatief van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en de AWSR (Agence wallonne pour la Sécurité routière) beoogt de wedstrijd vooral preventief en sensibiliserend op te treden.

Volgens een AWSR-enquête gelooft slechts 46% van de Waalse automobilisten te kunnen slagen voor het theorie-examen als ze het meteen zouden moeten afleggen zonder voorafgaande opfrissing van hun verkeerskennis. Dit samenwerkingsproject past dus perfect in de preventiecampagnes van verzekeraar AXA. De eigen statistieken leren immers dat 1 op 5 van de werkongevallen gebeuren tijdens het woon-werkverkeer. De gemiddelde afwezigheid voor alle arbeidswegongevallen met werkverlet is 28 kalenderdagen, voor alle arbeidswegongevallen gaat het om 20 kalenderdagen. Ook is 1 op de 10 werknemers die betrokken geraakt in een arbeidswegongeval (10%) zelfs meer dan twee maanden afwezig.

“Als marktleider in arbeidsongevallenverzekeringen zien we deze campagne dan ook als een broodnodig, sensibiliserend initiatief voor werknemers én werkgevers”, zegt Philippe Courouble, chief P&C Officer bij verzekeraar AXA. “De impact van arbeidswegongevallen op het leven van werknemers en op de werking van bedrijven is immers aanzienlijk. De verkeersquiz is dan ook een leuke en stimulerende uitdaging om de verkeerskennis op te frissen en de teamgeest te versterken, want veel bedrijven promoten deze wedstrijd intern.”

Jaarlijks nemen meer dan 500 Belgische bedrijven deel aan deze quiz. Ook bij AXA Belgium wordt de quiz intern gepromoot bij zijn potentieel van 3.000 medewerkers. Een initiatief dat perfect aansluit bij de sustainability strategie van AXA dat zich inzet om zijn klanten te beschermen, of dat nu op het strand is met de redders of op de weg met De Grote Verkeersquiz. Tweemaal per jaar, w.o. nu in de ‘Week van de Mobiliteit’, kunnen medewerkers hun fiets gratis laten nakijken op het werk door een professional. Wie met de wagen naar kantoor komt, kan dit najaar deelnemen aan de actie ‘Naar het werk zonder mijn wagen’ van Brussel Mobiliteit/Bruxelles Mobilité, waarop men alternatieven kan uittesten. Eerder waren die testopties ook al mogelijk in het kader van het ‘Brussels Bike Project’.

Samen met Cycling Vlaanderen lanceert het VSV ook voor het eerst een competitie voor wielerclubs en hun leden, de recreatieve fietser. Maar uiteraard richt de wedstrijd zich tot alle weggebruikers. Vorig jaar namen bijna 420 000 Belgen deel aan de quiz. Tot en met 16 oktober kan men deelnemen aan de quiz, met 10 meerkeuzevragen over verkeer en mobiliteit, een directe uitslag en een woordje uitleg over eventuele fouten. Wie minstens 7 op 10 haalt, maakt kans op leuke prijzen. Je kan de test diverse malen afleggen met steeds wisselende vragen.

De Grote Verkeersquiz is een initiatief van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en het AWSR (Agence wallonne pour la Sécurité routière), i.s.m. het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, en met de steun van AXA Verzekeringen. De nationale quiz kan verder rekenen op de steun van Bike Republic, Cambio, Cycling Vlaanderen, GoFluo, Touring.

Info :
degroteverkeersquiz.be & quizdelaroute.be

VSV
De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft samen met alle betrokken actoren naar nul verkeersslachtoffers. Door onze inzet en expertise zorgen we ervoor dat mensen zich veilig gedragen in het verkeer. Dat doen we door educatie en sensibilisering naar alle weggebruikers. Info: VSV

AWSR
Inspelend op nieuwe ontwikkelingen en in interactie met de actoren van de sector wil de AWSR (Agence wallonne pour la Sécurité routière) het bewustzijn van de verkeersveiligheid in Wallonië stimuleren en nuttige ondersteuning bieden aan de burgers die er worden door getroffen. De acties van de AWSR variëren van het verzamelen en analyseren van gegevens tot communicatie en bewustmaking, evenals onderwijs en opleiding, de beoordeling van de rijgeschiktheid en de ondersteuning van verkeersslachtoffers. Info: AWSR | Agence wallonne pour la Sécurité routière

AXA Verzekeringen
AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3.200 makelaars en 3.000 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 3 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's.

DEEL DIT ARTIKEL