Ga naar de hoofdinhoud
Valkuilen vermijden bij een start-up in België Valkuilen vermijden bij een start-up in België

Blog

Blog AXA.be – Valkuilen vermijden bij een start-up in België

Top

| 8 min lezen

Een start-up oprichten in België: 8 tips om typische valkuilen te vermijden

Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

Welke package voor uw jonge onderneming?

Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

Als u erover nadenkt om een start-up op te richten in België, is het belangrijk om een inzicht te hebben in de mogelijke obstakels. We hebben u al enkele tips gegeven om van uw start-up een succes te maken, maar hier kijken we naar de meest voorkomende valkuilen waarmee beginnende ondernemers te maken krijgen en de waardevolle lessen die ze daaruit kunnen leren. Of u nu een partnerschap overweegt of start als freelancer, deze tips helpen u om u beter voor te bereiden op uw reis als ondernemer.

1. Kies de juiste vennootschapsvorm voor uw start-up

U hebt hard gewerkt om uw project te definiëren, een solide businessplan op te stellen en de nodige fondsen te werven. Alles staat klaar om het ondernemerschap te lanceren, maar in welke vorm?

Als natuurlijke persoon alleen verder gaan lijkt misschien aantrekkelijk, maar kan soms moeilijk zijn in geval van ziekte of een te hoge werkdruk. Samenwerken biedt dan een uitstekende oplossing om gemotiveerd te blijven, elkaar te steunen in moeilijke tijden en door te zetten op de ingeslagen weg.

Als u besluit een bedrijf op te richten of een partnerschap aan te gaan met uw echtgeno(o)t(e) of andere partners, zal de rechtsvorm van uw bedrijf een grote invloed hebben op de toekomst ervan en op de relaties tussen de partners. De praktijk zal bepalen of de relaties met uw partners gunstig of ongunstig evolueren. Daarom is het essentieel om na te denken over de gevolgen op lange termijn en om eventuele meningsverschillen en mogelijke oplossingen vanaf het allereerste moment openlijk te bespreken.

2. Blijf realistisch over de startfase

Enthousiasme en passie zijn essentieel om succes te hebben als ondernemer, maar het is ook belangrijk om realistisch te blijven over hoelang het zal duren om uw start-up te lanceren.
Hier zijn enkele tips om uw project niet halsoverkop te lanceren:

  • Zet een financiële reserve van drie tot zes maanden opzij om de vaste kosten te dekken
  • Investeer niet al uw fondsen in het project
  • Neem de tijd om de markt te testen en de interesse in uw product of diensten te peilen
  • Bouw uw professioneel netwerk uit en onderhoud het

3. Wees voorbereid op inspecties

De eerste uitdaging waarmee u als ondernemer te maken krijgt, zijn de administratieve controles. Of het nu een btw-controle is, Sabam voor muziekuitzendingen, de fiscus voor financiële zaken of het FAVV voor de voedselveiligheid, deze inspecties kunnen intimiderend zijn. Maar geen paniek! Meestal bieden de inspecteurs u inzichten om te voldoen aan de regels die u nodig hebt om uw bedrijf te laten groeien.

4. Ga op zoek naar de juiste ondersteuning en subsidies

Een werknemer in dienst nemen kan een uitdagende klus zijn. Bovendien kan het bepalen van de reële loonkost complex zijn, zelfs met de hulp van een sociaal secretariaat. Het is essentieel om de verschillende beschikbare vormen van ondersteuning te kennen en specifieke vragen te stellen aan de ondernemingsloketten of de diensten voor arbeidsbemiddeling om advies op maat van uw situatie te krijgen.

U kan bijvoorbeeld subsidies aanvragen om een marktstudie uit te voeren, extra financiering te verkrijgen voor uw investeringen of een beroep te doen op een expert voor een evaluatie van uw budget. Houd er wel rekening mee dat het enkele maanden kan duren voor u de beloofde subsidie ontvangt.

5. Anticipeer op fiscale en administratieve uitdagingen

Een andere realiteit die vaak over het hoofd wordt gezien, is de complexiteit van de fiscale, sociale en administratieve aspecten bij het runnen van een bedrijf. Belastingen, sociale wetten en verschillende soorten regelgeving kunnen verwarrend zijn, vooral in het begin. Het is essentieel om de tijd te nemen om deze aspecten te begrijpen en u te omringen met bekwame professionals. Zo voorkomt u grote ongemakken die bijvoorbeeld te maken hebben met een slechte afhandeling van de administratieve verplichtingen op het vlak van de btw of sociale bijdragen.

6. Koester uw klanten

De sleutel tot uw bedrijfssucces ligt in de zorgvuldige uitbouw van een klantenbestand. Door tegemoet te komen aan hun behoeften hechten zij zich aan uw bedrijf. Veel startende ondernemers proberen kapitaal aan te trekken voordat ze klanten hebben gevonden. Toch zijn het de klanten die een bedrijf laten groeien. Daarom is het belangrijk om u in een marktniche te specialiseren en u te focussen op de waarde die uw product of dienst voor uw klanten heeft.

7. Hanteer een open blik om personeel aan te werven

Zodra uw bedrijf begint te groeien, wordt het noodzakelijk om personeel aan te werven. De eerste stap is om samen met uw accountant na te gaan of u de financiële capaciteit hebt om een werknemer in dienst te nemen. Vervolgens moet u het vereiste profiel bepalen en op zoek gaan naar subsidies en premies, waarbij u ervoor moet zorgen dat u aan een aantal voorwaarden voldoet. De wervingsfase kan moeilijker zijn dan verwacht. Bekwame werknemers vinden, zelfs voor niet-gespecialiseerde functies, kan een echte uitdaging zijn. Gebruik uw verbeelding en bedenk oplossingen om het talent aan te trekken en te behouden dat u nodig hebt om uw bedrijf te laten groeien. Extralegale voordelen zijn erg populair bij werknemers: maaltijdcheques, verzekeringen, een bedrijfswagen, … Daardoor is het mogelijk om een aantrekkelijk salarispakket aan te bieden dat ook fiscaal voordelig is voor de werkgever.

Tot slot is de kans groot dat uw werknemers niet zo geëngageerd zijn als uzelf. Het is dus belangrijk om uw verwachtingen en die van hen in goede banen te leiden. Zorg daarom voor duidelijke communicatie om misverstanden en mogelijke conflicten te vermijden die te maken hebben met een mogelijke overbelasting op het werk of een verkeerd begrip van ieders verantwoordelijkheden.

8. Bewaar een goede work-lifebalance

De start van een bedrijf vraagt tijdens de eerste maanden veel tijd en energie. Opmerkingen als “je verdient niets voor al het werk dat je doet” of “we zien je nooit” kunnen al snel tot spanningen in uw relatie leiden. Het is dus essentieel om vanaf het begin duidelijke regels en grenzen te stellen, vooral als u samenwerkt met uw partner. Dat kan inhouden dat u werktijden vastlegt, tijd reserveert voor familie, vakanties en vrije tijd, en open gesprekken voert met uw partner over verwachtingen en zorgen. Daarnaast kan het nuttig zijn om minder essentiële taken te delegeren aan externe professionals, zodat u zich kan concentreren op de strategische aspecten van uw bedrijf.

De opstartfase van een start-up gaat gepaard met de nodige uitdagingen, zowel persoonlijk als professioneel. Het ondernemerschap onder de knie krijgen is een lange en chaotische curve. Daarom is het essentieel om verschillende vaardigheden te verwerven. Maar de echte moeilijkheid is om ze op de juiste manier te combineren en voortdurend aan te passen aan de behoeften van het moment.

Bent u van plan een start-up te lanceren? Ontdek in dit artikel het belang van een ondernemingsplan en een financieel plan.

Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

Welke package voor uw jonge onderneming?

Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

DEEL DIT ARTIKEL