Ga naar de hoofdinhoud
Vergadering van het management van een bedrijf met vertegenwoordigers van het sociaal secretariaat. Vergadering van het management van een bedrijf met vertegenwoordigers van het sociaal secretariaat.

Blog

Sociaal secretariaat: belang voor een onderneming |Blog AXA.be

Top

| 3 min lezen

Het belang van een sociaal secretariaat voor uw bedrijf in België

In dit artikel

      Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

      Welke package voor uw jonge onderneming?

      Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

      ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

      Een bedrijf runnen is niet gemakkelijk. Om een goede werking te garanderen moet u zich met allerlei zaken bezighouden: uw personeel managen, problemen oplossen en uw bedrijf verder ontwikkelen. Uw dagen zijn dus al goed gevuld en dan komen daar ook nog administratieve taken bij zoals de lonen betalen of arbeidscontracten aanpassen. Gelukkig kan een sociaal secretariaat hiermee helpen.

      Wat is een sociaal secretariaat?

      In België helpt een sociaal secretariaat bedrijven bij bepaalde administratieve taken. Een sociaal secretariaat houdt zich vooral bezig met de loonadministratie, maar kan je ook ondersteunen bij andere sociale en fiscale taken, zoals de verwerking van de sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing.

      De aansluiting bij een sociaal secretariaat is niet verplicht, maar in de praktijk kiest 90% van de Belgische bedrijven voor het gemak van hun dienstverlening.

      Wat doet een sociaal secretariaat?

      Over het algemeen zorgt een sociaal secretariaat voor:

      • De berekening van de lonen, de bedrijfsvoorheffing, het vakantiegeld, de eindejaarspremie, de opzegvergoeding en andere toeslagen.
      • Het opstellen van sociale documenten zoals de loonfiche en administratieve formaliteiten die te maken hebben met arbeidsongeschiktheid, afwezigheid, tijdskrediet, brugpensioen en betaald educatief verlof.
      • Afgifte van documenten en elektronische berichten vereist door de overheid zoals RSZ-berekeningen, de roerende voorheffing en de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling (Dimona).
      • Het innen en betalen van bijdragen voor de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) en de bedrijfsvoorheffing.
      • Ondersteuning en advies met betrekking tot vragen over personeel, verzuim en ontslag.

      Door bepaalde administratieve taken uit te besteden aan een sociaal secretariaat, kunt u zich in alle rust op uw eigen zaak concentreren.

      Voor een volledig overzicht van alle sociale secretariaten in België kan u terecht op de website van de FOD Sociale Zekerheid.

      De kosten van een sociaal secretariaat

      Overtuigd van de voordelen van een sociaal secretariaat? Of vraagt u zich af welke kosten eraan verbonden zijn? De prijs hangt uiteraard af van het sociaal secretariaat dat u kiest en voor welke taken u hen inschakelt. Vraag dus gerust offertes op bij verschillende organisaties en vergelijk ze.

      Om alvast een idee te geven: voor een klein bedrijf met personeel komen de kosten gemiddeld op 347,50 euro per jaar, maar in sommige gevallen profiteert u de eerste drie jaar van een vrijstelling.

      Uw professionele verzekeringen via een sociaal secretariaat?

      Sommige sociale secretariaten bieden verzekeringen aan voor ondernemers, bedrijven en/of personeel. Neem echter altijd de tijd om hun verzekeringsaanbod te vergelijken om er zeker van te zijn dat de dekking volledig aansluit bij uw behoeften en situatie. Is dit soort vergelijkend werk niet helemaal uw ding? Neem dan contact op met een verzekeringstussenpersoon die u advies zal geven dat volledig is afgestemd op uw situatie.

      Welke verzekeringen om uw jonge onderneming te beschermen?

      Welke package voor uw jonge onderneming?

      Een uniek package van dekkingen op maat aangepast aan uw noden.

      ONTDEK ONZE OPLOSSINGEN

      DEEL DIT ARTIKEL