Ga naar de hoofdinhoud

Press

Redders van het IKWV halen Tom Waes uit onze Noordzee

Top

Redders van het IKWV halen Tom Waes uit onze Noordzee

Start van het redderseizoen: vanaf 17 juni vind je in elke kustgemeente minstens één geopende redderspost!

Blankenberge, 16.06.2023 – Vandaag zette de Intercommunale Kustreddingsdienst van West-Vlaanderen (kort: IKWV), traditiegetrouw het zomerseizoen in met een persconferentie en een reddingsdemonstratie dat voor de gelegenheid doorging aan de vernieuwde pier in Blankenberge. 

De demonstratie was dit jaar wel heel bijzonder. Niemand minder dan onze nationale durfal Tom Waes werd op spectaculaire wijze uit de Noordzee gered door een team van ervaren IKWV-kustredders. De deelname van Tom is niet toevallig. De reddingsactie is immers ook de start van de preventiecampagne ‘Surviving in Belgium’. In deze 5-delige reeks, gerealiseerd in opdracht van verzekeraar AXA, al jarenlang trouwe partner van het IKWV, en waarvan Tom Waes ook ambassadeur is, lichten experts toe hoe om te gaan met 5 potentiële gevaren in ons, op eerste zicht ‘ongevaarlijke’ landje. De vaak onvoorspelbare Noordzee mocht daarin uiteraard niet ontbreken. De campagne staat vanaf volgende week online en is te bekijken op axa.be/nl/survivinginbelgium.

Vanaf zaterdag 17 juni kan je in elke badstad op minstens één redderspost veilig gaan zwemmen. De overige reddersposten openen op 1 juli. In totaal zullen er 83 reddersposten beschikbaar zijn voor alle badgasten, verspreid over zo’n 34 km.  Op de website www.ikwv.be/locaties kan je per gemeente nagaan op welke post(en) je terecht kan.

IKVW: meer dan redden!

Het mag duidelijk zijn dat de taken van de strandredders al lang niet meer beperkt blijven tot toezicht houden op zwemmers en watersporters. Ook op vlak van preventie en sensibilisering is er een belangrijke taak voor de strandreddingsdienst weggelegd.

  • Een eerste belangrijke stap is gaan zwemmen in een bewaakte zone en dit tussen 10u30 en 18u30, als de strandredders op post staan. Door de aanwijzingen van de redders op te volgen, kom je al een héél eind.
  • Er wordt ook dit jaar echter ook opnieuw fors ingezet op het bewustmaken van ouders met (kleine) kinderen: we sporen hen aan om duidelijke afspraken te maken met hun kroost, hen steeds een gratis polsbandje om te doen en hen steeds zelf te begeleiden in of naar het water. We hopen zo het aantal verloren gelopen kinderen tot een minimum te beperken.
  • Ook zonnepreventie blijft een aandachtspunt: voldoende smeren is de boodschap en dit wel elke twee uur opnieuw.
  • Tot slot wordt ook veel aandacht besteed aan een net strand én nette zee: de strandredders verspreiden niet enkel gratis afvalzakjes, maar ook strandasbakjes om je peuken in te verzamelen.

“Via verschillende campagnes proberen we de strandbezoekers ervan te overtuigen dat ze in de eerste plaats zelf hun steentje moeten bijdragen tot een veiligere strandvakantie. Uiteraard staan de redders steeds paraat om hulp te bieden waar dit nodig is, maar als strandgast draag je toch ook voor een groot deel zelf bij aan je eigen veiligheid”

An Beun, algemeen directeur IKWV

“In Blankenberge hebben we als redders altijd het voortouw genomen. We hebben niet alleen de strand- en reddingsdienst, maar ook een zeereddingsdienst en sinds kort redden we bij SEA LIFE Blankenberge niet alleen zeehonden, maar ook bruinvissen. We zijn dan ook trots om vanop onze vernieuwde Belgium Pier alle strandredders over héél de kust veel succes te wensen voor het komende seizoen. Ze hebben een belangrijke rol in de veiligheid van onze badgasten en zijn ook een belangrijk aanspreekpunt voor de duizenden bezoekers en inwoners die komen genieten van het strand. We roepen dan ook op hun aanwijzingen altijd op te volgen!”

Björn Prasse, burgemeester van Blankenberge

Het IKWV in cijfers

De Intercommunale Kustreddingsdienst van West-Vlaanderen (kortweg IKWV) is het overkoepelend orgaan dat de werking van de reddingsdienst aan zee coördineert voor onze 10 kustgemeenten. Tijdens het komende zomerseizoen zullen meer dan 1400 strandredders instaan voor de bewaking van zo’n 34 km strand. In 2022 hielpen onze redders 729 baders en watersportbeoefenaars in moeilijkheden en kwamen ze 1115 keer tussen voor verdwaalde personen.

SURVIVING IN BELGIUM, een unieke preventiecampagne met Tom Waes
In deze 5-delige reeks, gerealiseerd in opdracht van verzekeraar AXA toont Tom Waes hoe om te gaan met 5 potentiële gevaren in ons, op eerste zicht ‘ongevaarlijke’ landje. Van het gevaar van stress in ons drukke verkeer, het gebruik van de smartphone aan het stuur, over de gevaren van een steekvlam bij een onschuldige BBQ, ons veranderende klimaat tot de verraderlijke Noordzee met zijn sterke stroming.

“Ik heb tussen de haaien gezwommen, een actieve vulkaan beklommen in Vanuatu en mij laten beschieten in Colombia. Maar fietsen in België? Daar kan ik uit persoonlijke ervaring spreken dat dat niet zonder gevaar is. Wij hebben dan wel geen vulkanen of haaien in onze zee, maar wel tal van andere gevaren die om de hoek loeren. Ik ben de afgelopen maanden voor AXA gaan praten met experts, die met mij een aantal dagdagelijkse gevaren aantoonden in België, en vooral hoe daar mee om te gaan.  We hebben die thema’s op mijn manier in beeld gebracht: vijf gevaren, vijf filmpjes. Eén daarvan dus ook onze eigen Noordzee. Het lijkt een zeer rustige, ongevaarlijke zee, maar schijnt bedriegt. Als je in dat water ligt besef je plots dat het best koud water is en dat er een sterke stroming staat. Ik was dan ook meer dan opgelucht dat de redders van het IKWV in de buurt waren om me uit het water te halen. Ik heb niets dan respect voor wat ze hier elke dag voor de vakantiegangers doen. Ik ben ook blij dat we met de AXA-campagne en mijn aanwezigheid vandaag hun fantastische werk onder de aandacht kan brengen”

Tom Waes

Ook het Instagram- en Facebookkanaal van Tom Waes en AXA zullen worden ingezet om de boodschap naar een zo breed mogelijke groep over te brengen.

Over de samenwerking tussen Tom Waes en AXA

“Naast de lopende lange-termijn partnerships met De Redders aan Zee / IKWV en onze nationale heldin Nafi Thiam, startten we in 2022 een langdurige samenwerking met Tom Waes. AXA staat voor ‘Know You Can’ en dat is precies wat Tom belichaamt. Tom slaagt er ook in op een charismatische manier het publiek te engageren zonder belerend over te komen. In de ‘Surviving in Belgium’-campagne geven we samen zeer concrete tips mee voor een veiligere toekomst. Dit sluit perfect aan bij de missie van AXA Belgium om onze klanten te beschermen en zelfvertrouwen te geven om kleine en grote dromen te realiseren.”

Koen Lukasczyk Chief Communication, Brand & Sustainability bij verzekeraar AXA

DEEL DIT ARTIKEL