Voor de meesten onder ons is achteruitrijden, en meer bepaald achterwaarts parkeren, geen sinecure. Om dat manoeuvre vlotter te laten verlopen, zijn de recentste voertuigen steeds vaker uitgerust met rijhulpsystemen zoals de parkeersensor voor- en achteraan die de aanwezigheid van obstakels meldt. Beter nog: om precies te zien wat er zich achter je voertuig afspeelt, is er niets beters dan een achteruitrijcamera. We leggen je alles uit!
Wat is een achteruitrijcamera?
Het is een kleine camera die zich aan de achterkant van je voertuig bevindt en alles toont wat er zich achter je afspeelt wanneer je je voertuig in achteruit zet. De beelden verschijnen onmiddellijk op het scherm van het dashboard of de middenconsole. Zo eenvoudig is het.
Zodra je over dit systeem beschikt, heb je letterlijk ogen in je achterhoofd. Wil je in een mum van tijd parkeren als een professional, dan zal de combinatie van achteruitrijcamera en parkeersensor je het leven veel gemakkelijker maken. Je zal gegarandeerd indruk maken in de hele straat.
Welke voordelen biedt een achteruitrijcamera?
De achteruitrijcamera is ook een zeer nuttig rijhulpsysteem wanneer je zichtbaarheid in het gedrang komt. Met name in de volgende situaties:
- in de regen
Een felle regenbui is genoeg om de zichtbaarheid in je achteruitkijkspiegels in het gedrang te brengen. En geef toe, dat is in ons land schering en inslag! - in de dode hoek
Je achteruitkijkspiegels maken jammer genoeg niet alles zichtbaar: een dode hoek zal altijd blijven bestaan, waardoor een deel van de perimeter van het voertuig ontoegankelijk wordt. Maar de dode hoek van een achteruitrijcamera is veel kleiner dan die van de spiegels en helpt zo om het risico op ongevallen te verkleinen.
Volg de richtlijnen
De achteruitrijcamera vergroot niet alleen de zichtbaarheid, hij kan je met zijn dynamische lijnen op het scherm ook helpen bij het parkeren. Deze lijnen tonen je:
- de afstanden die je in acht moet nemen
- de obstakels die je moet vermijden
- het traject waarop je voertuig zich bevindt, zodat je dat eventueel kan corrigeren
Kortom, je hoeft je passagier niet langer te vragen om uit te stappen en je met grote onduidelijke gebaren te helpen. Het blijft toch altijd maar ‘ongeveer juist’ … en nogal gênant, niet?
Benieuwd om de andere rijhulpsystemen te ontdeken? Lees dan zeker het artikel ‘Rijhulpsystemen: zeven ADAS die de autowereld radicaal hebben veranderd’.