Ga naar de hoofdinhoud
Axa Verzekeringen, homepagina
Klantenzone

Ingrid de Cuyper

  • Mama van twee jongvolwassenen
  • Zet eerst haar team in de spotlight en dan pas zichzelf
  • Staat bekend voor haar ongebreidelde energie in het organiseren van feesten en reizen

Ingrid studeert economie en komt in 1993 op de arbeidsmarkt, een jaar waarin het niet makkelijk is om een job te vinden. Tijdens een studentenjob als hostess bij DVV Verzekeringen ontdekt ze de wereld van de verzekeringen. De stabiliteit trekt haar aan, ze ziet er een job voor het leven in. Later, bij Belfius, gaat ze als commercieel medewerker voor de openbare sector aan de slag. Wanneer de maatschappij zich uit de sector terugtrekt, maakt Ingrid de overstap naar AXA. Naast de stabiliteit en de structuur van een grote maatschappij die haar aantrekken, is het de inhoud van de job die haar overtuigt: ze kan dezelfde functie behouden.

“Ik voel snel wat de klant nodig heeft en wat zijn bekommernissen zijn.”

Zeven vragen aan Ingrid

Wat is volgens jou het belang van een verzekeraar?

"Een verzekeraar beschermt zijn klant, door hem een paraplu boven het hoofd te houden, voor eventuele regenvlagen. Het is zijn taak om de klant voortdurend een gevoel van veiligheid te geven en hem zijn hulp en betrokkenheid aan te bieden bij tegenslag."

Als je slechts één waarde van AXA zou moeten vertegenwoordigen, welke zou je dan kiezen?

"Zijn verbintenissen nakomen. Ook in mijn privéleven, doe ik altijd mijn best om mijn belofte na te komen, zodat alles verloopt zoals gepland. De eerste belofte die ik wil nakomen, is de telefoon beantwoorden telkens wanneer een klant mij opbelt. Daarnaast streef ik ernaar om alle vragen kort en duidelijk-op te volgen. Of het nu gaat over de aanpassing van een contract, het beheer van een schadegeval of een boekhoudkundige vraag, zelfs als ik niet onmiddellijk het antwoord weet, zorg ik voor de coördinatie en de opvolging met de zorg die mijn klant verdient."

Wat bevalt jou het meest aan de inhoud van je opdracht bij de openbare sector?

"Het is een zeer technische en heel specifieke doelgroep in de verzekeringssector: De contracten zijn specifiek en op maat van de openbare instellingen. Openbare aanbestedingen verlopen volgens strikte wettelijke procedures en de concurrentie is hard. We moeten ook alert zijn en inspelen op elke verandering in de wetgeving. Dat is een belangrijke verantwoordelijkheid. Ik vind de complexiteit stimulerend en er is altijd werk want er zijn steeds nieuwe aanbestedingen."

Wat is je grootste bron van energie?

"Erkenning. Ik hou van dienstverlening voor de klant. Het gevoel de klant te kunnen helpen: hij vraagt en ik help zo goed mogelijk. Ik heb de ideale job, waarin mijn persoonlijkheid het beste tot uiting komt. Meer verwacht ik niet."

En wat is je mooiste verwezenlijking?

"Mijn kinderen te hebben opgevoed tot mooie, sociaal geëngageerde persoonlijkheden. Maar dat heb ik uiteraard niet alleen gedaan." (lacht)

Wat heb je te bieden in het kader van je relatie met de klanten?

"Vooral beschikbaarheid en hulpvaardigheid. Ik ben direct, correct, sociaal.

Aan mijn klanten bied ik een partnerrelatie. Met sommige klanten heb ik in de loop der jaren zelfs een mooie vriendschap opgebouwd."

Wat is jouw levensmotto?

"Ik stel me nederig en dienstverlenend op. Ik hoop dat mijn klanten mij zien als één van hen en niet als ‘de madam in de ivoren verzekeringstoren’. " (glimlacht)