Ga naar de hoofdinhoud
Axa Verzekeringen, homepagina
Klantenzone

Alessandro La Monica

  • Jonge sales gepassioneerd door nieuwe uitdagingen
  • Een sociale en positieve ingesteldheid
  • Met een frisse kijk op de job

Alessandro heeft nog maar net het Global Graduate Program van AXA afgerond; in het kader van dat programma heeft hij op 3,5 jaar tijd vijf functies uitgeoefend, waaronder een financiële functie in Italië. In 2021 wordt Alessandro accountmanager voor de publieke sector. Zijn vader is weliswaar makelaar, maar nooit had Alessandro gedacht dat hij zijn carrière in verzekeringen zou beginnen. Vandaag moet hij toegeven dat er in die sector wel degelijk nog ruimte is om zich ontwikkeling.

“Terwijl de meeste mensen tijd voor zichzelf nodig hebben, heb ik net behoefte aan sociaal contact.”

Zeven vragen aan Alessandro

Hoe zou je jezelf omschrijven?

"Ik hou enorm veel van sociale contacten en als ik de hele dag lang niemand zie, word ik ongelukkig. Ik haal ontzettend veel energie uit mijn contacten met klanten. Een lockdown, dat is duidelijk niets voor mij. Na de vorige lockdowns had ik dus nog meer zin om in de sales te gaan.

En dan nog iets: ik heb de neiging om alleen het goede te zien in andere mensen en het gebeurt zelden dat ik doorheb dat iemand negatief is."

Wat interesseert je zoal?

"Sporten, uitgaan, reizen. Ik ben half Italiaans en ik ga elk jaar in Italië op vakantie. Als ik dan toevallig een Italiaans liedje hoor of een Italiaanse film zie, dan besef ik nog maar eens hoezeer de cultuur, keuken en levensstijl in mij ingebakken zitten."

Hoe ben je bij AXA terechtgekomen?

"Na mijn studies wist ik absoluut niet in welke sector ik wilde werken. Ik solliciteerde bij AXA voor het Global Graduate Program omdat het me de mogelijkheid bood om regelmatig van functie te veranderen en dat sprak me enorm aan. Nu ken ik een heleboel functies en departementen. Verzekeringen gaan veel verder dan gewoon een schadegeval vergoeden. Ik heb niet enkel kennisgemaakt met het beroep, maar met heel wat nieuwe mensen en 3.000 verschillende functies. "

Welke zijn de meest boeiende aspecten van je functie ten dienste van de publieke sector?

"Dat zijn ongetwijfeld de bevoorrechte contacten die we onderhouden: onze klanten vertrouwen op ons en op de manier waarop wij het verzekerde risico beheren. Zij weten dat wij er voor hen zijn. Bij een schadegeval krijgen we te maken met een persoon die van ons verwacht dat we hem/haar geruststellen, helpen en zijn/haar moeilijkheden begrijpen. Zo'n dagelijks contact, dat schept een band."

Wat betekent succes voor jou?

"Een evenwicht tussen je privé-, beroeps- en liefdesleven. Ik heb horen zeggen dat er van die drie aspecten vaak eentje wordt verwaarloosd. Je kunt spreken van een echt succesverhaal als er voldoende aandacht is voor elk van die drie aspecten. En als het ergens hapert, dan moet je even stoppen en op zoek gaan naar een oplossing."

Wat betekent voor jou klantenservice?

"De klant staat centraal in alles wat we doen. Als er een probleem is en het proces gaat niet snel genoeg, dan zal de accountmanager alles in het werk stellen om het probleem op te lossen, desnoods door out of the box te denken om zo de klant te beschermen."

Als je een nieuwe maatregel zou kunnen invoeren voor de samenwerking, welke maatregel zou dat dan zijn?

"Transparantie: het heeft geen enkele zin om dingen verborgen te houden. Op het moment dat we zeggen waar het op staat, kunnen we sneller tot een oplossing komen."

Tot slot: wat zou je graag veranderen op persoonlijk vlak?

"Ik zou zeggen, mijn ongeduldige aard: zodra ik bijvoorbeeld een mail stuur, dan wacht ik al op een antwoord. Ik wil dat de dingen vooruitgaan. Dat zit gewoon in mij en diep vanbinnen weet ik perfect dat ik soms geduldiger moet zijn."